Sageuk-caracteristici generale

Exista o diversitate de opinii legate de inceputul cinematografiei coreene. Totusi, in 1923 filmul ” Povestea lui Chunhyang” (The Story of Chunhyang) al regizorului japonez Hayakawa Kosyu este deseori considerat a fi primul film coreean. Desi a fost regizat de un regizor japonez (Coreea aflandu-se atunci sub ocupatie japoneza) aceasta este considerata a fi primul serial (sau „drama”) de tip sageuk care a fost realizat(a) cu actori coreeni.
Primul serial sageuk produs pentru televiziune a fost „A Far Away Land” (regia Kim Jae Hyung), povestea de dragoste tragica intre printul Hodong din regatului Goguryeo si printesa Nangrang (un fel de „Romeo si Julieta” asiatic). In timp ce multe dintre sageuk-urile produse pentru marele ecran in anii 60 s-au bazat pe date istorice, cele mai multe dintre sageuk-urile produse pentru televiziune in anii 70 aveau la baza un amestec intre faptele istorice reale si elemente de legenda si poveste. Un motiv al acestei stari de fapt a fost ca amestecul real-fictional asigura o mai mare incarcatura dramatica si facea ca un astfel de scenariu sa fie mai adecvat transpunerii in seriale pentru micul ecran. Un alt motiv a fost legat de munca imensa pe care ar fi presupus-o studiul atent al documentelor istorice oficiale, stiut fiind ca acestea au fost scrise cu caractere chinezesti („Hanja”) si, mai mult, ca insumau sute de volume legate de o perioada de timp data.
Perioada 1983-1990 este considerata drept „Epoca de Aur” a genului sageuk, in acesti ani difuzandu-se titluri ca: „500 Years of Joseon” (un serial de peste 800 de episoade, impartit la randul lui in 11 serii distincte), „Han Myung Hwi”, „Jang Nok Soo”, „Tears of the Dragon”, „King of the Wind”, „Im Ggeok Jung”. Cu toate acestea, genul ca atare a intrat intr-o criza profunda la sfarsitul perioadei, dovada principala fiind ratingurile extrem de mici ale productiilor de acest tip in tara-producatoare.

Schimbarea are loc in 1999 cand  regizorul Lee Byung Hoon impreuna cu scenaristul Choi Wan Gyu au realizat serialul care va schimba pentru totdeauna genul sageuk: „Hur Jun„. In opinia lui Lee cea mai mare problema a genului sageuk in acea perioada era incapacitatea de a atrage mai multi telespectatori de varsta tanara (10-20 ani), o proportie importanta dintre telespectatorii statiilor TV coreene  apartinand acestui segment. Concurenta acerba in perioada era cea reprezentata de dramele „romantice”, care puneau accent pe un scenariu adaptat varstei si actori tineri. In fata dramelor de acest tip cine ar fi stat in fata televizorului sa urmareasca complicate povesti istorice care prezentau mai ales personaje de o varsta respectabila? Pentru serialul „Hur Jun” Lee s-a concentrat nu atat pe evenimentele istorice cat pe personaje, urmarind viata eroului de la anii umili de inceput pana la perioada succesului ca doctor al regelui din timpul dinastiei Joseon. Rezultatul a fost atingerea unei audiente de peste 60% la nivel national si aparitia unui nou sub-gen, asa-numitul „fusion sageuk”. Combinand dramele istorice cu sensibilitatile moderne, „fusion sageuk” au schimbat genul sageuk intr-un fel in care insusi regizorul Lee nu s-ar fi asteptat.
Urmatorul succes impresionant din punctul de vedere al audientei a fost „Damo„, filmat in anul 2003. Primul serial  filmat in HD, cu o distributie din care faceau parte Ha Ji Won si Lee Seo Jin si cu un scenariu in care se imbinau elemente de actiune specifice filmelor cu arte martiale, caracteristici ale melodramei si apelul la un fundal istoric au trasformat serialul intr-unul de referinta din evolutia genului. Cu toate ca „Damo” a avut numerosi fani in afara Coreei, fenomenul nu poate fi comparat cu ceea ce s-a intamplat atunci cand MBC a inceput sa difuzeze drama „Dae Jang Geum”. In trecut sageukurile care centrate pe personaje feminine le prezentau pe acestea dintr-o perspectiva extrem de patriarhala si, mai mult, nu ofereau un model pozitiv pentru telespectatori si, mai ales, telespectatoare. „Dae Jang Geum„, povestea primei femei medic din dinastia Joseon, a combinat linia naratiunilor cu caracter medical (ca in „Hur Jun”)  cu prezentarea somptuoasa a bucatariei regale din acea perioada, devenind un „fenomen cultural” asiatic (Taiwan, Hong Kong, Japonia) si chiar european.
Odata ce „fusion sageuk” a devenit clar o tendinta, canalul TV concurent – KBS – a lansat propria sa productie „Emperor of the Sea” in 2004. Avandu-l in rolul principal pe actorul veteran Choi Su Jong (are joaca si in dramele sageuk „clasice” „Dae Jo Young„, „Emperor Wang Gun„) serialul a prezentat viata lui Jang Bogo, unul dintre negustorii cei mai importanti ai regatului Silla Unificat. Drama a amestecat melodrama cu actiunea, intr-un stil asemanator filmului ‘The Gladiator” si a facut un star din actorul Song Il Gook, cel care l-a infatisat charismatic pe Yeom Jang.
Desi in 1999 „Hur Jun” a fost prima drama „fusion sageuk” transmisa la televiziune,  au fost necesari cativa ani de zile ca acest gen sa fie „exportat” spre marele ecran. Primul film de tip „fusion sageuk” a fost „Untold Scandal” din anul 2003, care a marcat debutul pe marele ecran al starului corean  Bae Yong Joon.
Filmul lui Lee Joon Ik, „The King and The Clown„, care a ramane unul dintre cel mai vizionate filme din Coreea pana in prezent, i-a transformat in staruri pe actorii Gam Woo Sung si Lee Jun Ki si a marcat un nou ibceput al interesului in cultura nationala. Avand peste 12 milioane de spectatori in primele luni de la prima difuzare, povestea relatiei stranii dintre doi circari si regele Yeonsan a schimbat felul in care genul „sageuk” a fost reprezentat pe marele ecran.
O dovada a popularitatii acestui gen a fost serialul „Jumong” produs de MBC care s-a incheiat in martie 2007 cu un rating national de 51% si incasari de peste 7 milioane de dolari in strainatate.  Povestea fondatorului regatului Goguryeo, regele Jumong (interpretat de Song Il Gook) reprezinta exemplul perfect al noii tendinte din dramele „sageuk”, concentrandu-se mai mult pe elementele dramatice decat pe realitatea istorica.

Pana in prezent la noi au fost transmise (si se trasmit) cinci ” fusion sageuk”: „Giuvaerul palatului” (Dae Jang Geum), „Furtuna la palat” (Yi San), „Cronicile frumoase luptatoare” (Damo), „Secretele de la palat (The Queen Seondeok ) si „Legendele de la palat: Doctorul Hur Jun” (Heo Jun).

Acest articol a fost publicat în Bae Yong-joon, Choi Su Jong, Dae Jang Geum, Damo, Emperor of the Sea, Film coreean, Filme coreene, Filme istorice, Giuvaerul palatului, Ha Ji-won, Hae Shin, Hallyu, Historical Korean dramas, Jumong, KMovie, Korean Wave, Lee Byung Hoon, Lee Jun Ki, Legendele palatului, Legendele palatului: Printul Jumong, Sageuk dramas, Sea God, Secretele de la palat, serial corean, seriale coreene, Seriale istorice, Song Il Gook, The book of three han, The king and the clown, Vedete coreene, Yi San și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Sageuk-caracteristici generale

  1. Pingback: Unele informatii despre “Legendele Palatului: Doctorul Hur Jun” | Sageuk and other Kdramas

  2. Pingback: Imparatul marii (EOTS) | Sageuk and other Kdramas

  3. Pingback: Imparatul Marii | Blogul fara nume

  4. Dorina spune:

    SIG!8->

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s